shyness

Jag bara hatar att vara blyg. Jag klarar inte av att göra saker som skulle kunna vara hur enkla som helst, och inte heller blir man riktigt förstådd av "normala" personer. Alltså personer som kanske bara e småblyga vid vissa tillfällen.

Jag läste nyss om fenomenet blyghet, ordet "shy" betyder just "tends to avoid human beings" vilket då är vad hela beteendet handlar om.
Vid blyghet kan man, ungefär som vad gäller fobier, göra allt för att undvika dessa obehagliga situationer. En viss typ kan vara torgskräck eller social fobi.
Vad som kan ha påverkat en till att bli blyg är situationer, omgivningar (som t.ex. var och hur man har vuxit upp). Därför kan folk få sin blyghet utlöst av olika saker. Man kan vara hur utåtriktad som helst på en scen t.ex., men ha problem för intervjuer.
Det kan vara att man helt enkelt inte klarar av att träffa eller prata med nya personer.
Folk kan vara olika mycket blyga, och blyga p.g.a. olika områden.

Här är något en sak som stämmer in på mig:
"one may be outgoing with friends and family, but experience love-shyness toward potential partners, even if strangers are generally not an obstacle"




Foto på Alicia

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0